Hospodářská soutěž: závazky Coca-Coly se staly právně závaznými
Dne 22. června 2005schválila Komise svým rozhodnutím přijatým podle ustanovení článku 9(1)Nařízení Rady č. 1/2003 závazky, které společnosti The Coca-Cola Company,Bottling Holding (Luxemboug), Coca-Cola Erfrischugsgetränke AG a Coca-ColaHellenic Bottling Company (dále jen „Coca-Cola“) nabídly dne 19. října2004 Komisi s cílem ukončit pětiletou zkušební lhůtu, kterou Komisecitovaným společnostem uložila v dřívějším řízení ve věci zneužitídominantního postavení. Coca-Cola se prostřednictvím navržených závazků snažilaujistit Komisi, že v oblasti sycených nealkoholických nápojů bude dobudoucna zachována účinná hospodářská soutěž. Na základě uvedeného rozhodnutíKomise se závazky staly pro Coca-Colu právně závazné a zůstanouv účinnosti do 31. prosince 2010. Každoročně pak bude publikován přehledstátů, v nichž je postavení Coca-Coly natolik silné, že je třeba, aby sepřijaté závazky aplikovaly. V případě, že by Coca-Cola přijaté závazky v uvedenélhůtě porušila, může jí Komise uložit pokutu až do výše 10 % jejíhocelkového celosvětového obratu.
Část navržených závazků,jejichž plnění Komise Coca-Cole uložila, se týkala obou hlavních kanálů, kteréjsou využívány k distribuci sycených nealkoholických nápojů, tzv.take-home a on-premise, samostatné skupiny závazků pak směřovaly vůči každémuz těchto distribučních kanálů zvlášť. Další závazky pak byly věnoványoblasti sponzoringu, účasti ve výběrových řízeních a poskytování technickéhovybavení pro provozovny.
Z nejdůležitějšíchzávazků lze zmínit zákaz využívání ujednání o exkluzivitě tak, aby všichnipotenciální zákazníci měli za všech okolností možnost nakupovat sycenénealkoholické nápoje od dodavatelů, které si sami zvolí. S tím souvisí izávazky zakazující poskytování jakýchkoli plateb či jiných protiplnění za závazekneprodávat či omezovat prodej konkurenčních sycených nealkoholických nápojů,případně za závazek neumisťovat do své provozovny konkurenční nápojové automaty(vending machines) nebo nápojové fontány (fountain dispensers). Do budoucna jeCoca-Cole dále zakázáno používat v distribučních smlouvách tzv. růstové čicílové slevy (growth or target rebates), jejichž čerpání je závislé naneustálém navyšování odběrů. Další závazky se týkaly zákazu využívánínejoblíbenějších značek ke zvýšení prodejů ostatních méně žádaných produktů, ato jak přímo formou vázaných odběrů, tak i nepřímo ve formě nejrůznějších slev.Další závazek upravuje oblast využívání prostoru v chladících zařízeních,která Coca-Cola svým odběratelům nabízí. V případech, kdy je zřejmé, žedotyčný zákazník nemůže ve své provozovně umístit další podobné chladícízařízení, musí mít možnost využívat alespoň jednu pětinu prostoruv chladícím zařízení, které je mu ze strany Coca-Coly pronajato čibezplatně zapůjčeno, pro výrobky podle svého vlastního uvážení, resp. můžepodle svého uvážení využívat celý prostor v případě, že si chladícízařízení od Coca-Coly zakoupil.
Citované rozhodnutí Komisese stalo teprve druhým případem tzv. narovnání (settlement) mezi Komisí asoutěžiteli, jejich soutěžní chování bylo shledáno jako odporující pravidlůmhospodářské soutěže. Přestože narovnání umožňuje komunitární legislativav oblasti práva hospodářské soutěže (Nařízení Rady č. 1/2003) již odkvětna 2004, jedná se o vůbec první případ narovnání s celokomunitárníaplikací, neboť první případ narovnání se týkal oblasti nákupu vysílacích právk utkáním německé fotbalové ligy (COMP/C.2/37.214).